Sabtu, 4 Oktober 2014

Bab 6 (MEMAHAMI PERKEMBANGAN AGAMA DI MALAYSIA)



1 AGAMA ISLAM

A ) PENGENALAN

ISLAM ADALAH AD-DIN YANG MENRANGKUMI SELURUH ASPEK KEHIDUPAN MANUSIA YANG DI DALAMNYA AKIDAH , AMALAN-AMALAN DAN HUKUM YANG BERKAITAN DENGAN ROHANI DAN JASMANI SETIAP INDIVIDU , MASYARAKAT , AGAMA , POLITIK DAN SEGALA URUSAN HIDUP DI DUNIA DAN AKHIRAT . MENGIKUT AL-QURAN DAN AS-SUNNAH , ISLAM BERMAKSUD TUNDUK DAN MENYERAH DIRI KEPADA ALLAH S.W.T SERTA MENTAATI-NYA.

B) SEJARAH

TERENGGANU MERUPAKAN NEGERI MELAYU PERTAMA YANG MENERIMA ISLAM . BUTINYA IALAH BATU BERSURAT BERTARIKH 1303 MASIHI DIANGGARKAN SULTAN MUZAFFAR SHAH I DARI KEDAH YANG MEMELUK ISLAM  DAN MENJADI RAJA MELAYU PERTAMA.

C) PENDUDUK ISLAM

PADA TAHUN 2000 , 60.4% DARIPADA POPULASI MALAYSIA MENGAMALKAN ISLAM . MUSLIM MALAYSIA ADALAH PRIMERNYA MELAYU WALAUPUN KEBANYAKANNYA INDIA MUSLIM , PAKISTAN DAN ETNIK MUALAF CHINA. SEBILANGAN MUSLIM MUDA , TERUTAMA YAN DIBESARKAN BERLATARKAN BARAT ADALAH MUSLIM SEPARA MENGAMAL. MEREKA MEMATUHI AMALAN SUCI ( RAMADHAN ) , TIDAK MAKAN DAGING BABI TETAPI MEREKA TIDAK MENUNAIKAN SOLAT LIMA WAKTU MAHUPUN PERGI KE MASJID.

D) KEBUDAYAAN

SEBILANGAN BESAR PERKATAAN BAHASA MALAYSIA MEMPUNYAI ASAL-USUL BAHASA ARAB, BAHASA PILIHAN AGAMA ISLAM.TETAPI ADA JUGA YANG BERASAL DARIPADA BAHASA PORTUGIS , CINA , INGGERIS DAN PERANCIS. ISTIADAT ISLAM TELAH DIASIMILASIKAN DENGAN BUDAYA MELAYU , CONTOHNYA, HARI RAYA AIDILFITRI ( EID UL-FITR ) MERUPAKAN PERAYAAN PENTING BAGI ORANG ISLAM DI MALAYSIA.

E) MAZHAB SYAFIE

MAZHAB INI MERUPAKAN SALAH SATU CABANG KEPADA SUNNI DAN MAZHAB UTAMA DI MALAYSIA. MASJID MENJADI KELAZIMAN DI MERATA TEMPAT DI SELURUH NEGARA DAN LAUNGAN AZAN DAPAT DIDENGARI DARI KUBAH MASJID 5 KALI SETIAP HARI.




2 AGAMA BUDDHA

PENGENALAN

AGAMA BUDDHA IALAH AGAMA DAN FALSAFAH YANG BERASASKAN AJARAN BUDDHA SAKYAMUNI YANG  MUNGKIN LAHIR PADA KURUN KE-5 MASIHI . IANYA TERSEBAR KE BENUA INDIA 5 KURUN SELEPAS BAGINDA MENINGGAL DUNIA . KEMUDIAN TERSEBAR KE TENGAH , TENGGARA DAN TIMUR ASIA . AGAMA BUDDHA TELAH DIPAPARKAN SEBAGAI TIGA ALIRAN UTAMA IAITU THERAVADA , MAHAYANA DAN VAJRAYANA.TUJUAN UTAMA SESEORANG MENGANUT BUDDHA UNTUK MENAMATKAN SEGALA KESUSAHAN DALAM HIDUP.BAGI CAPAI MATLAMAT NI , “LAPAN JALAN TEPAT” ATAU “JALAN TENGAH” SUPAYA MEMAHAMI KENYATAAN YANG SEBENAR LALU MENCAPAI KEBEBASAN DARI SEGALA KESUSAHAN , IAITU NIRODHA DAN NIRVANA.
GAUTAMA BUDDHA
BUDDHA YANG TERKINI IALAH SIDDHARTHA YANG DILAHIRKAN DI HUTAN KECIL LUMBINI  YANG BERDEKATAN SAKYAS . LUMBINI TERLETAK SI SELATAN NEPAL .

PERKEMBANGAN BUDDHISME

1. PENGENALAN

Buddhisme ialah agama yang tiada batasan negara dan kaum. Walau bagaimanapun, untuk menghadapi masalah taraf pemikiran dan budaya manusia setempat, Buddhisme muncul dalam rupa bentuk yang telah diubahsuaikan tetapi dasar Ajaran Buddha yang sama . Sifat fleksibilitinya telah menyebabkan Buddhisme yang disebarkan di pelbagai tempat muncul dengan rupa bentuk yang berlainan akibat persekitaran, kaum serta latar belakang kebudayaannya yang berlainan, di samping itu pula mereka dapat mengekalkan Ajaran Buddha. Buddhisme yang mempunyai banyak ciri tempatan merupakan sifat Buddhisme yang unik dalam sejarah penyebarannya.

Malaysia ialah negara yang merdeka, maka Buddhisme yang disebarkan di tempat ini mestilah mempunyai identiti yang bercorak Malaysia.Negara yang bersifat majmuk, begitu juga halnya dengan Buddhisme yang disebarkan di negara ini. Sebahagian besar penganut Buddha di negara ini berketurunan Cina, maka aliran utama Buddhisme banyak dopengaruhi oleh Buddhisme dari sistem Bahasa Cina. Sementara itu Negeri Thai dan Sri Lanka, akibat kedudukan geografinya yang dekat dengan Malaysia, telah mempengaruhi Buddhisme Malaysia dengan Buddhisme sistem Bahasa Pali. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, terdapat pula pengaliran masuk Buddhisme sistem Bahasa Tibet dan hasil-hasil kajian akademik Buddhisme yang dilakukan oleh Jepun.

Penyerapan bahagian-bahagian penting dari Buddhisme berbagai sistem bahasa dan membuangkan mana-mana ciri yang tidak sesuai dengan suasana di Malaysia, akan menjadikan Buddhisme Malaysia berbentuk majmuk.

2. Melatih pendakwah Buddhis tempatan

Perkataan tempatan bermaksud negara kita, negeri ini atau persatuan Buddhis masing-masing. Kita amat memerlukan pendakwah Buddhis tempatan untuk menjalankan tanggungjawab penyebaran agama Buddha. Pada masa ini, Buddhisme di Malaysia berada di peringkat perkembaangan yang awal, kadar pertumbuhan dalam pengeluaran pendakwah terlatih adalah rendah jika dibanding dengan perkembangan luaran Buddhisme, ini akan menimbulkan banyak masalah kepada Buddhisme.

Pengundangan pensyarah luar negeri ke Malaysia adalah perlu untuk meninggikan taraf kajian akademik dan pengaliran kebudayaan duahala, walau bagaimanapun, usaha melatih pensyarah tempatan adalah lebih diperlukan. Selain daripada itu, kita harus memikirkan keupayaan kita dari segi kewangan. Hanya kita yang paling memahami keadaan majmuk negara ini, dan Buddhisme yang kita perlukan ialah Buddhisme yang paling difahami oleh kita sendiri, lagipun kita harus berdikari dalam mengembangkan Buddhisme.

Pada ketika ini, pandangan negatif bahawa segala- galanya yang berasal dari luar negeri adalah lebih baik berbanding dengan yang di sini. Pandangan ini mesti dikikis. Kita mesti memberi lebih banyak peluang dan galakan kepada para pensyarah tempatan.



3. Meningkatkan taraf kajian akademik

Kita tidak boleh berhenti lama di suatu taraf kajian akademik. Jika ditinjau dari pelbagai sudut, kita harus mengakui bahawa taraf kajian akademik Buddhisme kita adalah rendah, dan kita bertanggungjawab untuk meninggikannya.

Peningkatan taraf kajian akademik merupakan cara penting untuk meninggikan kedudukan Buddhisme, ia juga cara asas untuk menegak dan menguatkan kedudukan Buddhisme di sesuatu rantau da dunia ini. Kita harus menubuhkan pusat penyelidikan dan kajian Buddhisme serta melatih penyelidik- penyelidik sepenuh masa. Pada masa yang sama, individu- individu yang mempunyai keinginan untuk membuat penyelidikan dan kajian Buddhisme, haruslah sentiasa menjalani pendidikan kendiri untuk meningkatkan tarafnya sendiri.



4. Meninggikan kualiti kultivasi (cultivasion)

Sifat keseluruhan Buddhisme dapat ditunjukkan dalam konsep penyatuan teori dan amali. Teori dan amali adalah saling bergantungan dan saling menggenap antara satu sama lain. Hasil daripada penyelidikan, kita memperolehi pengetahuan secara teori, ia dapat memandu kultivasi. Dari segi amali pula, kita dapat mengetahui kebenaran sesuatu teori. Maka, teori dan amali mestilah digabungjalinkan. Peningkatan dalam kualiti kultivasi sudah semestinya penting. Kita harus menganjurkan lebih banyak kursus kultivasi umpamanya kem yang melakukan meditasi dan sebagainya. Persatuan-persatuan Buddhis di pelbagai tempat juga harus mementingkan amalan memberi penghormatan kepada Buddha sebagai satu cara kultivasi umpamanya perbuatan menyujud imej Buddha. Puja dan amalan mengaku kesilapan serta keinginan untuk memperbaiki kesilapan berkenaan harus selalu diadakan. Pusat Kultivasi harus ditubuhkan dengan mengundang seorang guru yang berpengalaman untuk menjalankan kursus-kursus kultivasi bagi jangka masa panjang dan pendek.



5. Mengadakan aktiviti terancang

Pada masa sekarang, banyak aktiviti telah dijalankan oleh persatuan-persatuan Buddhis, tetapi, kita harap agar aktiviti-aktiviti yang hendak dijalankan itu, sama ada di peringkat kebangsaan, daerah, ataupun persatuan-persatuan masing-masing, akan mempunyai perancangan yang rapi. Hanya aktiviti-aktiviti yang terancang dengan rapi akan mencapai matlamat atau hasil yang dikehendaki.



Kita mempunyai pengalaman dalam menganjurkan aktiviti- aktiviti, kita tidak seharusnya berhenti di sesuatu peringkat atau tahap tertentu. Pihak penganjur harus menyerap pengalaman orang lain serta menimbang keupayaan dan kehendak sendiri, seterusnya membuat perancangan rapi. Jika perlu, kita boleh mengadakan khemah kerja sebelum sesuatu aktiviti atau projek diadakan bagi melatih ahli-ahli jawatankuasa kerja, ini dapat membantu sesuatu aktiviti itu dijalankan secara terancang dan berjaya.



6. Kursus Latihan Yang Sistematik

Kursus latihan Buddhisme di Malaysia telah m,engalami kepelbagaian; dari pelajar-pelajar pusat pengajian tinggi ke guru, pelajar-pelajar sekolah menengah, dari penganut biasa ke pendakwah Buddhis, dari tahap rendah ke tahap tinggi, dari penyelidikan ke kultivasi, dari peringkat awal ke peringkat yang lebih mentap, semuanya kita perlu menyediakan kursus latihan tertentu untuk tujuan tersebut.

Walaupun kita mempunyai pengalaman dan kepelbagaian aktiviti, tetapi dapat diperhatikan bahawa kursus-kursus yang kita adakan tidak diselaraskan secara sistematik. Ini perlu diperbaiki;terutamanya untuk meningkatkan taraf kajian akademik dan kualiti kultivasi.

Kita perlu menubuhkan satu jawatankuasa khas untuk menyelaraskan kursus-kursus secara sistematik supaya ia dapat menunjukkkan ciri-ciri kesinambungan. Kursus-kursus itu juga perlu diubahsuai mengikut keperluan dan perubahan masyarakat
AGAMA KRISTIAN
A)    PENGENALAN
Kemunculan agama Kristian boleh dilihat pada orang Nestoria dan para pedagang di Melaka sebelum penaklukan Portugis pada 1511. British memperolehi Pulau Pinang pada tahun 1786 dan kemudiannya pada tahun 1795, Melaka diambil semula daripada penaklukan Belanda sejak tahun 1641. Paderi-paderi dari Thailand menubuhkan Seminary Major di Pulau Pinang pada 1810. LMS diasaskan di Melaka dan Pulau Pinang sejak tahun 1815, tetapi kebanyakan misi Mazhab Protestant jatuh setelah 1842 apabila ia menjadi kebolehan untuk memasuki China. Kuasa Mazhab Katolik kekal, tetapi dibahagikan di antara Portugis dan Perancis.
Menteri buka Brethren dates dari 1860 dan Methodist dari 1885. Presbyterianisme membesar melalui gereja-gereja Cina di Johor dan jemaah orang asing di Pulau Pinang, Ipoh dan Kuala Lumpur. Misi ke puak asli Sengoi bermula pada 1932. Pentecostalisme menjadi sebuah pengaruh lebih besar melalui Gerakan Charismatic pada 1970an, tetapi mubaligh Amerika Utara but dan Ceylon telah menjadi aktif dari 1935.
Pendatangan adalah sebuah faktor utama pada pembesaran gereja. Di Sabah, Misi Basle bermual bekerja dikalangan pendatang Cina Hakka pada 1882, yang kebanyakan mereka Kristian. Pendatang Tamil ke Malaya termasuk Katolik, Lutheran, Anglican dan Methodist. Pendatangan bertambah setelah Pemberontakan Boxer, terutamanya ke Sitiawan dan Sibu, masih kuat pusat-pusat still Methodist Cina. Gereja Mar Thoma dan Syrian Orthodoks telah ditubuhkan pada 1930an mengikuti pendatangan dari Pantai Kerela di India.
Di Sarawak pemerintahan Raja Brooke termasuk penyokongan untuk seorang menteri Anglican dari 1847 dan Katholik kemudiannya dibenarkan. Pada 1928 Misi Evangelical Borneo Australia, bermula untuk bekerja dengan sumber-sumber modest yang nevertheless menghasilkan gereja penduduk asli terbesar di Malaysia, SIB.
Gereja Lutheran Zion di Brickfields, Kuala Lumpur, didirikan pada 1924.
Perang Dunia II melihatkan kebuangan keketuaan orang asing dan sebuah jalan terhadap sebuah gereja orang asli telah diset lebih jelasnya. Malayan Christian Council (MCC), ditubuhkan pada 1948, coordinated mission groups sewaktu Kecemasan Malaya. Orang Cina ditempatkan ke dalam "Pekampungan Baru" dikhidmatkan oleh para mubaligh, kadangkala bekas-China, yang bekerja bersama Kristian tempatan dalam kerja perubatan dan kemasyarakatan. Walaubagaimanapun setetal merdeka pada 1957, banyak gereja sangat overdependent dengan orang asing. Pada 1970an gereja-gereja mengembangkan struktur-struktur berdikari Singapura dan juga penyokongan orang asing. Pembesaran baru pada gereja-gereja berdikari adalah satu ladi tanda keingingan untuk menubuhkan suatu pengenalan Kristian Malaysia.
Tanggungan Kristian pada pendidikan telah menjadi kuat melalui sekolah Anglican, Katolik dan Methodist, sekarangnya sebahagian sistem pendidikan kerajaan. Social concern diexpress melalui kerja perubatan, dan pertubuhan-pertubuhan seperti Malaysian CARE. Salvation Army dan YMCA/YWCA membuat penyumnbangan distinctive.
Sejak 1983 National Evangelical Christian Fellowship (NECF) telah memberikan suatu fokus untuk jemaah evangelical dan berdikari. Christian Federation of Malaysia incorporating the Christian Council of Malaysia (formerly MCC), Roman Catholics, dan NECF telah ditubuhkan pada 1986. Sabah Council of Churches dan Persatuan Gereja Sarawak fulfill similar functions di Malaysia Timur.
Malaysia adalah sebuah konteks berbagai agama di mana Western theological preoccupations tidak sentiasa relevan. Lay leadership telah mengembangkan secara kuat di kebanyakan gereja. Walaupun ada banyak cabaran melalui pengakibat politik dan ekonomi berturakan, sepeti Malaysia sendiri, gereja-gereja telah bermula melihat bahawa mereka telah menyumbang untuk membuat suatu peringkat yang lebih besar.
B)      Bangunan gereja
Gereja-gereja dibenarkan didirikan di Malaysia walaupun pembinaan gereja baru dihadkan. Tidak ada sebarang gereja yang telah sedia wujud ditutup oleh kerajaan maupun jemaah Kristian yang sudah mantap kedudukannya dibubarkan. Walaubagaimana pun gereja baru sukar dibina. Sebagai contoh, pihak berkuasa Shah Alam mengambil masa lebih dua puluh tahun untuk meluluskan pembinaan sebuah gereja di situ dan turut mengenakan syarat tambahan agar bangunan gereja itu kelihatan seperti kilang dan tidak seperti lazimnya. Gereja biasanya didirikan di kedai-kedai di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur.
C)      CUTI KEAGAMAAN KRISTIAN
1)      Krismas

Hari Krismas ialah hari cuti umum di Malaysia dan dirayakan lebih dari segi komersil tanpa banyak unsur-unsur kerohanian. Aktivis-aktivis Kristian kadang kalanya membeli ruang iklan di akhbar-akhbar pada hari Krismas atau Easter. Ini biasanya hanya boleh dilakukan di akhbar-akhbar berbahasa Inggeris dan tidak pada setiap tahun. Rencana pengarang biasanya membuat ucapan meraikan Krismas.

2)      JUMAAT AGUNG
Jumaat Agung bukan cuti am kebangsaan, tetapi ia adalah cuti am negeri di Sabah dan Sarawak di mana penganut Kristian ialah minoriti yang diberi hak untuk berhari raya; kedua-dua negeri diberikan sesetengah taraf autonomi yang lebih tinggi daripada negeri-negeri lain dalam Persekutuan, sedangkan mereka dianggap polities on par dengan Malaya apabila mereka bergabung dengannya dan Singapura untuk membentuk Malaysia.

Akan tetapi, tiada bukti bahawa hadangan teologikal ini memainkan peranan dalam bukan-inclusion Jumaat Agung sebagai cuti. The other two significant religious minorities in Malaysia, penganut Buddha and Hindu, juga menerima hanya satu hari cuti persekutuan setiap — Wesak Day dan Deepavali respectively. Deepavali akan tetapi, bukanlah cuti am di Labuan dan Sarawak.

AGAMA HINDU
Sejarah[sunting sumber]

Pengaruh Hindu lebih awal sampai di Malaysia berbanding dengan agama Islam. Pengaruh Hindu/bahasa Sanskrit dapat dikesan dalam bahasa Melayu, kesusasteraan dan kesenian. Candi Lembah Bujang di Kedah adalah bukti orang Melayu di Kuala Kedah pernah menganut agama Hindu-Buddha. Candi Borobudur dan Candi Parambanan di Jawa, Indonesia adalah bukti penduduk Jawa pernah menganut agama itu. Malah masyarakat Bali sehingga kini masih mengamalkan agama dan budaya Hindu.

Penempatan India di Malaysia berasal dari wilayah Tamil Nadu di selatan India lewat abad ke-19 dan awal abad ke-20 yang bekerja sebagai buruh ladang getah milik peladang Eropah. Minoriti India ini di bawa ke Malaysia dari utara India dan Sri Lanka.

Sehubungan dari ini, 30% orang Tamil dari Tamil Ilagam (Tamil Nadu) juga bekerja sebagai kerani untuk pihak British and syarikat mereka di Pulau Pinang, Singapura and Kuala Lumpur waktu itu. Mereka yang bekerja sebagai kerani di Pulau Pinang menyumbang kepada pertubuhan hak asasi masyarakat Tamil dan India di Malaysia.

Kebudayaan[sunting sumber]

Masyarakat Hindu di Malaysia telah mendirikan kuil sesuai dengan agama, amalan dan kepercayaan mereka yang dibawa dari India. Mereka membina kuil-kuil pelbagai saiz dan rupa di ladang-ladang dan kediaman mereka tanpa sebarang sekatan sebelum dan selepas merdeka. Kebanyakan mereka menyembah tuhan Shiva sebagaimana tradisi di selatan India.

Pendidikan[sunting sumber]

Semua pelajar India dibenarkan bersekolah di sekolah jenis kebangsaan Tamil atau di sekolah kebangsaan. Sistem pendidikan di Malaysia membenarkan bahasa Tamil menjadi bahasa pengantar di sekolah rendah jenis kebangsaan Tamil (SRJKT). Begitu juga dengan bahasa Cina dijadikan bahasa dibenarkan menjadi bahasa pengantar di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina (SRJKC). Hal ini berterusan sehingga selepas Malaysia merdeka pada tahun 1957. Seterusnya ditegaskan lagi dalam Penyata Razak dan seterusnya.

Kebanyakan sekolah rendah Tamil terletak di ladang-ladang dan hampir semua pelajarnya dari kaum India yang tinggal di ladang tersebut. Ladang-ladang ini telah bertukar menjadi bandar dan kawasan perumahan moden. Penduduk India yang tinggal di bandar turut bersekolah di sekolah rendah Tamil ini yang dahulunya merupakan sekolah ladang. Subjek Matematik dan Sains diajar dalam bahasa ibunda mereka iaitu bahasa Tamil. Sebaliknya subjek Matematik dan Sains di sekolah kebangsaan diajar dalam bahasa Ingggeris. Tahap penguasaan pelajar India dan Cina terhadap bahasa Inggeris lebih baik daripada pelajar Melayu kerana faktor latar belakang ibu bapa dan sebagainya.

Di peringkat sekolah menengah, bahasa Tamil dan bahasa Cina tidak menjadi bahasa pengantar. Sebaliknya menjadi satu subjek sahaja dengan 6 waktu setiap minggu (6 waktu X 40 minit) yang dipanggil POL. Di sekolah menengah, pelajar India dan Cina bercampur dengan pelajar Melayu dan lain-lain dalam konteks masyarakat majmuk. Peluang untuk berinteraksi dan saling mengenali di antara pelbagai kaum hanya bermula di sekolah menengah sahaja. Salah faham, pertengkaran dan pergaduhan mudah berlaku tetapi dapat dikawal oleh guru-guru di sekolah kerana Kementerian Pelajaran sangat menekankan soal perpaduan kaum.

Bagi merapatkan jurang antara kaum, Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan (RIMUP) telah dilakasanakan di sekolah dari semasa ke semasa.

Di peringkat universiti, pelajar dari pelbagai agama dan kaum cuba diletakkan dalam satu bilik tetapi kurang berjaya.

Kuil Hindu[sunting sumber]

Penduduk Selangor berjumlah 4.8 juta. 2.5 juta orang Melayu. Ada 358 buah masjid dan kira-kira 1000 buah surau. Jumlah keseluruhan 1366 buah.

Di Selangor terdapat 647,000 orang India dengan 810 kuil sementara kaum Cina seramai 1.3 juta mempunyai 1015 tokong Buddha. Ada 27 buah gereja bagi 50,000 penganut Kristian.

Setiap tempat ibadah tidak kira masjid, kuil, tokong atau gereja mestilah dibina mengikut undang-udang dan tidak boleh dibina di atas tanah persendirian, milik orang lain. Perkara hak milik tanah hendalah dirujuk kepada Pejabat Tanah di setiap pejabat daerah.

Pemilik tanah akan meminta pentisyen mahkamah untuk mengeluarkan setinggan, surau dan kuil yang dibina din atas tanah persendirian. Oleh itu pejabat daerah akan mematuhi arahan mahkamah ini untuk mengeluarkan mereka. Setakat ini di Selangor telah merobohkan 16 buah surau dan masjid, 38 kuil, 19 tokong. Tidak ada gereja yang dirobohkan.

38 buah kuil dirobohkan kerana dibina di tanah milik persendirian yang menjadi masalah kepada kaum lain. Masjid dan surau dirobohkan kerana hendak membina jalan. Lokasi baru yang sesuai akan diberikan. Kerja-kerja alihan dan pampasan akan diberi.

MIC tidak cukup berkesan memberi penerangan kepada masyarakat India tentang situasi sebenar ini. Pelampau Hindraf ini amat agresif dan sanggup mengambil tindakan yang tertentu. Pilihan raya juga semakin dekat. Sepatutnya MIC tidak menyembunyikan pendirian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan