1 AGAMA ISLAM
A ) PENGENALAN
ISLAM ADALAH AD-DIN YANG MENRANGKUMI
SELURUH ASPEK KEHIDUPAN MANUSIA YANG DI DALAMNYA AKIDAH , AMALAN-AMALAN DAN
HUKUM YANG BERKAITAN DENGAN ROHANI DAN JASMANI SETIAP INDIVIDU , MASYARAKAT ,
AGAMA , POLITIK DAN SEGALA URUSAN HIDUP DI DUNIA DAN AKHIRAT . MENGIKUT
AL-QURAN DAN AS-SUNNAH , ISLAM BERMAKSUD TUNDUK DAN MENYERAH DIRI KEPADA ALLAH
S.W.T SERTA MENTAATI-NYA.
B) SEJARAH
TERENGGANU MERUPAKAN NEGERI MELAYU
PERTAMA YANG MENERIMA ISLAM . BUTINYA IALAH BATU BERSURAT BERTARIKH 1303 MASIHI
DIANGGARKAN SULTAN MUZAFFAR SHAH I DARI KEDAH YANG MEMELUK ISLAM DAN MENJADI RAJA MELAYU PERTAMA.
C) PENDUDUK ISLAM
PADA TAHUN 2000 , 60.4% DARIPADA
POPULASI MALAYSIA MENGAMALKAN ISLAM . MUSLIM MALAYSIA ADALAH PRIMERNYA MELAYU
WALAUPUN KEBANYAKANNYA INDIA MUSLIM , PAKISTAN DAN ETNIK MUALAF CHINA.
SEBILANGAN MUSLIM MUDA , TERUTAMA YAN DIBESARKAN BERLATARKAN BARAT ADALAH
MUSLIM SEPARA MENGAMAL. MEREKA MEMATUHI AMALAN SUCI ( RAMADHAN ) , TIDAK MAKAN
DAGING BABI TETAPI MEREKA TIDAK MENUNAIKAN SOLAT LIMA WAKTU MAHUPUN PERGI KE
MASJID.
D) KEBUDAYAAN
SEBILANGAN BESAR PERKATAAN BAHASA
MALAYSIA MEMPUNYAI ASAL-USUL BAHASA ARAB, BAHASA PILIHAN AGAMA ISLAM.TETAPI ADA
JUGA YANG BERASAL DARIPADA BAHASA PORTUGIS , CINA , INGGERIS DAN PERANCIS.
ISTIADAT ISLAM TELAH DIASIMILASIKAN DENGAN BUDAYA MELAYU , CONTOHNYA, HARI RAYA
AIDILFITRI ( EID UL-FITR ) MERUPAKAN PERAYAAN PENTING BAGI ORANG ISLAM DI
MALAYSIA.
E) MAZHAB SYAFIE
MAZHAB INI MERUPAKAN SALAH SATU CABANG
KEPADA SUNNI DAN MAZHAB UTAMA DI MALAYSIA. MASJID MENJADI KELAZIMAN DI MERATA
TEMPAT DI SELURUH NEGARA DAN LAUNGAN AZAN DAPAT DIDENGARI DARI KUBAH MASJID 5
KALI SETIAP HARI.
2 AGAMA BUDDHA
PENGENALAN
AGAMA BUDDHA IALAH AGAMA DAN FALSAFAH
YANG BERASASKAN AJARAN BUDDHA SAKYAMUNI YANG
MUNGKIN LAHIR PADA KURUN KE-5 MASIHI . IANYA TERSEBAR KE BENUA INDIA 5
KURUN SELEPAS BAGINDA MENINGGAL DUNIA . KEMUDIAN TERSEBAR KE TENGAH , TENGGARA
DAN TIMUR ASIA . AGAMA BUDDHA TELAH DIPAPARKAN SEBAGAI TIGA ALIRAN UTAMA IAITU
THERAVADA , MAHAYANA DAN VAJRAYANA.TUJUAN UTAMA SESEORANG MENGANUT BUDDHA UNTUK
MENAMATKAN SEGALA KESUSAHAN DALAM HIDUP.BAGI CAPAI MATLAMAT NI , “LAPAN JALAN
TEPAT” ATAU “JALAN TENGAH” SUPAYA MEMAHAMI KENYATAAN YANG SEBENAR LALU MENCAPAI
KEBEBASAN DARI SEGALA KESUSAHAN , IAITU NIRODHA DAN NIRVANA.
GAUTAMA BUDDHA
BUDDHA YANG TERKINI IALAH SIDDHARTHA
YANG DILAHIRKAN DI HUTAN KECIL LUMBINI
YANG BERDEKATAN SAKYAS . LUMBINI TERLETAK SI SELATAN NEPAL .
PERKEMBANGAN BUDDHISME
1. PENGENALAN
Buddhisme ialah agama yang tiada batasan
negara dan kaum. Walau bagaimanapun, untuk menghadapi masalah taraf pemikiran
dan budaya manusia setempat, Buddhisme muncul dalam rupa bentuk yang telah
diubahsuaikan tetapi dasar Ajaran Buddha yang sama . Sifat fleksibilitinya
telah menyebabkan Buddhisme yang disebarkan di pelbagai tempat muncul dengan
rupa bentuk yang berlainan akibat persekitaran, kaum serta latar belakang kebudayaannya
yang berlainan, di samping itu pula mereka dapat mengekalkan Ajaran Buddha.
Buddhisme yang mempunyai banyak ciri tempatan merupakan sifat Buddhisme yang
unik dalam sejarah penyebarannya.
Malaysia ialah negara yang merdeka, maka
Buddhisme yang disebarkan di tempat ini mestilah mempunyai identiti yang
bercorak Malaysia.Negara yang bersifat majmuk, begitu juga halnya dengan
Buddhisme yang disebarkan di negara ini. Sebahagian besar penganut Buddha di
negara ini berketurunan Cina, maka aliran utama Buddhisme banyak dopengaruhi
oleh Buddhisme dari sistem Bahasa Cina. Sementara itu Negeri Thai dan Sri
Lanka, akibat kedudukan geografinya yang dekat dengan Malaysia, telah
mempengaruhi Buddhisme Malaysia dengan Buddhisme sistem Bahasa Pali. Dalam
beberapa tahun kebelakangan ini, terdapat pula pengaliran masuk Buddhisme
sistem Bahasa Tibet dan hasil-hasil kajian akademik Buddhisme yang dilakukan
oleh Jepun.
Penyerapan bahagian-bahagian penting
dari Buddhisme berbagai sistem bahasa dan membuangkan mana-mana ciri yang tidak
sesuai dengan suasana di Malaysia, akan menjadikan Buddhisme Malaysia berbentuk
majmuk.
2. Melatih pendakwah Buddhis tempatan
Perkataan tempatan bermaksud negara
kita, negeri ini atau persatuan Buddhis masing-masing. Kita amat memerlukan
pendakwah Buddhis tempatan untuk menjalankan tanggungjawab penyebaran agama
Buddha. Pada masa ini, Buddhisme di Malaysia berada di peringkat perkembaangan
yang awal, kadar pertumbuhan dalam pengeluaran pendakwah terlatih adalah rendah
jika dibanding dengan perkembangan luaran Buddhisme, ini akan menimbulkan
banyak masalah kepada Buddhisme.
Pengundangan pensyarah luar negeri ke
Malaysia adalah perlu untuk meninggikan taraf kajian akademik dan pengaliran
kebudayaan duahala, walau bagaimanapun, usaha melatih pensyarah tempatan adalah
lebih diperlukan. Selain daripada itu, kita harus memikirkan keupayaan kita
dari segi kewangan. Hanya kita yang paling memahami keadaan majmuk negara ini,
dan Buddhisme yang kita perlukan ialah Buddhisme yang paling difahami oleh kita
sendiri, lagipun kita harus berdikari dalam mengembangkan Buddhisme.
Pada ketika ini, pandangan negatif
bahawa segala- galanya yang berasal dari luar negeri adalah lebih baik
berbanding dengan yang di sini. Pandangan ini mesti dikikis. Kita mesti memberi
lebih banyak peluang dan galakan kepada para pensyarah tempatan.
3. Meningkatkan taraf kajian akademik
Kita tidak boleh berhenti lama di suatu
taraf kajian akademik. Jika ditinjau dari pelbagai sudut, kita harus mengakui
bahawa taraf kajian akademik Buddhisme kita adalah rendah, dan kita
bertanggungjawab untuk meninggikannya.
Peningkatan taraf kajian akademik
merupakan cara penting untuk meninggikan kedudukan Buddhisme, ia juga cara asas
untuk menegak dan menguatkan kedudukan Buddhisme di sesuatu rantau da dunia
ini. Kita harus menubuhkan pusat penyelidikan dan kajian Buddhisme serta
melatih penyelidik- penyelidik sepenuh masa. Pada masa yang sama, individu-
individu yang mempunyai keinginan untuk membuat penyelidikan dan kajian Buddhisme,
haruslah sentiasa menjalani pendidikan kendiri untuk meningkatkan tarafnya
sendiri.
4. Meninggikan kualiti kultivasi
(cultivasion)
Sifat keseluruhan Buddhisme dapat
ditunjukkan dalam konsep penyatuan teori dan amali. Teori dan amali adalah saling
bergantungan dan saling menggenap antara satu sama lain. Hasil daripada
penyelidikan, kita memperolehi pengetahuan secara teori, ia dapat memandu
kultivasi. Dari segi amali pula, kita dapat mengetahui kebenaran sesuatu teori.
Maka, teori dan amali mestilah digabungjalinkan. Peningkatan dalam kualiti
kultivasi sudah semestinya penting. Kita harus menganjurkan lebih banyak kursus
kultivasi umpamanya kem yang melakukan meditasi dan sebagainya.
Persatuan-persatuan Buddhis di pelbagai tempat juga harus mementingkan amalan
memberi penghormatan kepada Buddha sebagai satu cara kultivasi umpamanya
perbuatan menyujud imej Buddha. Puja dan amalan mengaku kesilapan serta
keinginan untuk memperbaiki kesilapan berkenaan harus selalu diadakan. Pusat
Kultivasi harus ditubuhkan dengan mengundang seorang guru yang berpengalaman
untuk menjalankan kursus-kursus kultivasi bagi jangka masa panjang dan pendek.
5. Mengadakan aktiviti terancang
Pada masa sekarang, banyak aktiviti
telah dijalankan oleh persatuan-persatuan Buddhis, tetapi, kita harap agar
aktiviti-aktiviti yang hendak dijalankan itu, sama ada di peringkat kebangsaan,
daerah, ataupun persatuan-persatuan masing-masing, akan mempunyai perancangan
yang rapi. Hanya aktiviti-aktiviti yang terancang dengan rapi akan mencapai
matlamat atau hasil yang dikehendaki.
Kita mempunyai pengalaman dalam
menganjurkan aktiviti- aktiviti, kita tidak seharusnya berhenti di sesuatu
peringkat atau tahap tertentu. Pihak penganjur harus menyerap pengalaman orang
lain serta menimbang keupayaan dan kehendak sendiri, seterusnya membuat
perancangan rapi. Jika perlu, kita boleh mengadakan khemah kerja sebelum
sesuatu aktiviti atau projek diadakan bagi melatih ahli-ahli jawatankuasa
kerja, ini dapat membantu sesuatu aktiviti itu dijalankan secara terancang dan
berjaya.
6. Kursus Latihan Yang Sistematik
Kursus latihan Buddhisme di Malaysia
telah m,engalami kepelbagaian; dari pelajar-pelajar pusat pengajian tinggi ke
guru, pelajar-pelajar sekolah menengah, dari penganut biasa ke pendakwah
Buddhis, dari tahap rendah ke tahap tinggi, dari penyelidikan ke kultivasi,
dari peringkat awal ke peringkat yang lebih mentap, semuanya kita perlu
menyediakan kursus latihan tertentu untuk tujuan tersebut.
Walaupun kita mempunyai pengalaman dan
kepelbagaian aktiviti, tetapi dapat diperhatikan bahawa kursus-kursus yang kita
adakan tidak diselaraskan secara sistematik. Ini perlu diperbaiki;terutamanya
untuk meningkatkan taraf kajian akademik dan kualiti kultivasi.
Kita perlu menubuhkan satu jawatankuasa
khas untuk menyelaraskan kursus-kursus secara sistematik supaya ia dapat
menunjukkkan ciri-ciri kesinambungan. Kursus-kursus itu juga perlu diubahsuai
mengikut keperluan dan perubahan masyarakat
AGAMA KRISTIAN
A)
PENGENALAN
Kemunculan agama Kristian boleh dilihat
pada orang Nestoria dan para pedagang di Melaka sebelum penaklukan Portugis
pada 1511. British memperolehi Pulau Pinang pada tahun 1786 dan kemudiannya
pada tahun 1795, Melaka diambil semula daripada penaklukan Belanda sejak tahun
1641. Paderi-paderi dari Thailand menubuhkan Seminary Major di Pulau Pinang
pada 1810. LMS diasaskan di Melaka dan Pulau Pinang sejak tahun 1815, tetapi
kebanyakan misi Mazhab Protestant jatuh setelah 1842 apabila ia menjadi
kebolehan untuk memasuki China. Kuasa Mazhab Katolik kekal, tetapi dibahagikan
di antara Portugis dan Perancis.
Menteri buka Brethren dates dari 1860 dan Methodist dari
1885. Presbyterianisme membesar melalui gereja-gereja Cina di Johor dan jemaah
orang asing di Pulau Pinang, Ipoh dan Kuala Lumpur. Misi ke puak asli Sengoi
bermula pada 1932. Pentecostalisme menjadi sebuah pengaruh lebih besar melalui
Gerakan Charismatic pada 1970an, tetapi mubaligh Amerika Utara but dan Ceylon
telah menjadi aktif dari 1935.
Pendatangan adalah sebuah faktor utama pada pembesaran
gereja. Di Sabah, Misi Basle bermual bekerja dikalangan pendatang Cina Hakka
pada 1882, yang kebanyakan mereka Kristian. Pendatang Tamil ke Malaya termasuk
Katolik, Lutheran, Anglican dan Methodist. Pendatangan bertambah setelah
Pemberontakan Boxer, terutamanya ke Sitiawan dan Sibu, masih kuat pusat-pusat
still Methodist Cina. Gereja Mar Thoma dan Syrian Orthodoks telah ditubuhkan
pada 1930an mengikuti pendatangan dari Pantai Kerela di India.
Di Sarawak pemerintahan Raja Brooke termasuk penyokongan
untuk seorang menteri Anglican dari 1847 dan Katholik kemudiannya dibenarkan.
Pada 1928 Misi Evangelical Borneo Australia, bermula untuk bekerja dengan
sumber-sumber modest yang nevertheless menghasilkan gereja penduduk asli
terbesar di Malaysia, SIB.
Perang Dunia II melihatkan kebuangan keketuaan orang
asing dan sebuah jalan terhadap sebuah gereja orang asli telah diset lebih
jelasnya. Malayan Christian Council (MCC), ditubuhkan pada 1948, coordinated
mission groups sewaktu Kecemasan Malaya. Orang Cina ditempatkan ke dalam
"Pekampungan Baru" dikhidmatkan oleh para mubaligh, kadangkala
bekas-China, yang bekerja bersama Kristian tempatan dalam kerja perubatan dan
kemasyarakatan. Walaubagaimanapun setetal merdeka pada 1957, banyak gereja
sangat overdependent dengan orang asing. Pada 1970an gereja-gereja
mengembangkan struktur-struktur berdikari Singapura dan juga penyokongan orang
asing. Pembesaran baru pada gereja-gereja berdikari adalah satu ladi tanda
keingingan untuk menubuhkan suatu pengenalan Kristian Malaysia.
Tanggungan Kristian pada pendidikan telah menjadi kuat
melalui sekolah Anglican, Katolik dan Methodist, sekarangnya sebahagian sistem
pendidikan kerajaan. Social concern diexpress melalui kerja perubatan, dan
pertubuhan-pertubuhan seperti Malaysian CARE. Salvation Army dan YMCA/YWCA
membuat penyumnbangan distinctive.
Sejak 1983 National Evangelical Christian Fellowship
(NECF) telah memberikan suatu fokus untuk jemaah evangelical dan berdikari.
Christian Federation of Malaysia incorporating the Christian Council of
Malaysia (formerly MCC), Roman Catholics, dan NECF telah ditubuhkan pada 1986.
Sabah Council of Churches dan Persatuan Gereja Sarawak fulfill similar
functions di Malaysia Timur.
Malaysia adalah sebuah konteks berbagai agama di mana
Western theological preoccupations tidak sentiasa relevan. Lay leadership telah
mengembangkan secara kuat di kebanyakan gereja. Walaupun ada banyak cabaran
melalui pengakibat politik dan ekonomi berturakan, sepeti Malaysia sendiri,
gereja-gereja telah bermula melihat bahawa mereka telah menyumbang untuk
membuat suatu peringkat yang lebih besar.
B)
Bangunan gereja
Gereja-gereja
dibenarkan didirikan di Malaysia walaupun pembinaan gereja baru dihadkan. Tidak
ada sebarang gereja yang telah sedia wujud ditutup oleh kerajaan maupun jemaah
Kristian yang sudah mantap kedudukannya dibubarkan. Walaubagaimana pun gereja
baru sukar dibina. Sebagai contoh, pihak berkuasa Shah Alam mengambil masa
lebih dua puluh tahun untuk meluluskan pembinaan sebuah gereja di situ dan
turut mengenakan syarat tambahan agar bangunan gereja itu kelihatan seperti
kilang dan tidak seperti lazimnya. Gereja biasanya didirikan di kedai-kedai di
bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur.
C)
CUTI KEAGAMAAN KRISTIAN
1)
Krismas
Hari Krismas ialah hari cuti umum di Malaysia dan dirayakan lebih dari
segi komersil tanpa banyak unsur-unsur kerohanian. Aktivis-aktivis Kristian
kadang kalanya membeli ruang iklan di akhbar-akhbar pada hari Krismas atau
Easter. Ini biasanya hanya boleh dilakukan di akhbar-akhbar berbahasa Inggeris
dan tidak pada setiap tahun. Rencana pengarang biasanya membuat ucapan meraikan
Krismas.
2)
JUMAAT AGUNG
Jumaat Agung bukan cuti am
kebangsaan, tetapi ia adalah cuti am negeri di Sabah dan Sarawak di mana
penganut Kristian ialah minoriti yang diberi hak untuk berhari raya; kedua-dua
negeri diberikan sesetengah taraf autonomi yang lebih tinggi daripada
negeri-negeri lain dalam Persekutuan, sedangkan mereka dianggap polities on par
dengan Malaya apabila mereka bergabung dengannya dan Singapura untuk membentuk
Malaysia.
Akan tetapi, tiada bukti bahawa hadangan
teologikal ini memainkan peranan dalam bukan-inclusion Jumaat Agung sebagai
cuti. The other two significant religious minorities in Malaysia, penganut
Buddha and Hindu, juga menerima hanya satu hari cuti persekutuan setiap — Wesak
Day dan Deepavali respectively. Deepavali akan tetapi, bukanlah cuti am di
Labuan dan Sarawak.
AGAMA HINDU
Sejarah[sunting
sumber]
Pengaruh Hindu
lebih awal sampai di Malaysia berbanding dengan agama Islam. Pengaruh
Hindu/bahasa Sanskrit dapat dikesan dalam bahasa Melayu, kesusasteraan dan
kesenian. Candi Lembah Bujang di Kedah adalah bukti orang Melayu di Kuala Kedah
pernah menganut agama Hindu-Buddha. Candi Borobudur dan Candi Parambanan di
Jawa, Indonesia adalah bukti penduduk Jawa pernah menganut agama itu. Malah
masyarakat Bali sehingga kini masih mengamalkan agama dan budaya Hindu.
Penempatan India
di Malaysia berasal dari wilayah Tamil Nadu di selatan India lewat abad ke-19
dan awal abad ke-20 yang bekerja sebagai buruh ladang getah milik peladang
Eropah. Minoriti India ini di bawa ke Malaysia dari utara India dan Sri Lanka.
Sehubungan dari
ini, 30% orang Tamil dari Tamil Ilagam (Tamil Nadu) juga bekerja sebagai kerani
untuk pihak British and syarikat mereka di Pulau Pinang, Singapura and Kuala Lumpur
waktu itu. Mereka yang bekerja sebagai kerani di Pulau Pinang menyumbang kepada
pertubuhan hak asasi masyarakat Tamil dan India di Malaysia.
Kebudayaan[sunting
sumber]
Masyarakat Hindu
di Malaysia telah mendirikan kuil sesuai dengan agama, amalan dan kepercayaan
mereka yang dibawa dari India. Mereka membina kuil-kuil pelbagai saiz dan rupa
di ladang-ladang dan kediaman mereka tanpa sebarang sekatan sebelum dan selepas
merdeka. Kebanyakan mereka menyembah tuhan Shiva sebagaimana tradisi di selatan
India.
Pendidikan[sunting
sumber]
Semua pelajar
India dibenarkan bersekolah di sekolah jenis kebangsaan Tamil atau di sekolah
kebangsaan. Sistem pendidikan di Malaysia membenarkan bahasa Tamil menjadi
bahasa pengantar di sekolah rendah jenis kebangsaan Tamil (SRJKT). Begitu juga
dengan bahasa Cina dijadikan bahasa dibenarkan menjadi bahasa pengantar di
sekolah rendah jenis kebangsaan Cina (SRJKC). Hal ini berterusan sehingga
selepas Malaysia merdeka pada tahun 1957. Seterusnya ditegaskan lagi dalam
Penyata Razak dan seterusnya.
Kebanyakan
sekolah rendah Tamil terletak di ladang-ladang dan hampir semua pelajarnya dari
kaum India yang tinggal di ladang tersebut. Ladang-ladang ini telah bertukar
menjadi bandar dan kawasan perumahan moden. Penduduk India yang tinggal di
bandar turut bersekolah di sekolah rendah Tamil ini yang dahulunya merupakan
sekolah ladang. Subjek Matematik dan Sains diajar dalam bahasa ibunda mereka
iaitu bahasa Tamil. Sebaliknya subjek Matematik dan Sains di sekolah kebangsaan
diajar dalam bahasa Ingggeris. Tahap penguasaan pelajar India dan Cina terhadap
bahasa Inggeris lebih baik daripada pelajar Melayu kerana faktor latar belakang
ibu bapa dan sebagainya.
Di peringkat
sekolah menengah, bahasa Tamil dan bahasa Cina tidak menjadi bahasa pengantar.
Sebaliknya menjadi satu subjek sahaja dengan 6 waktu setiap minggu (6 waktu X
40 minit) yang dipanggil POL. Di sekolah menengah, pelajar India dan Cina
bercampur dengan pelajar Melayu dan lain-lain dalam konteks masyarakat majmuk.
Peluang untuk berinteraksi dan saling mengenali di antara pelbagai kaum hanya
bermula di sekolah menengah sahaja. Salah faham, pertengkaran dan pergaduhan
mudah berlaku tetapi dapat dikawal oleh guru-guru di sekolah kerana Kementerian
Pelajaran sangat menekankan soal perpaduan kaum.
Bagi merapatkan
jurang antara kaum, Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan (RIMUP) telah
dilakasanakan di sekolah dari semasa ke semasa.
Di peringkat
universiti, pelajar dari pelbagai agama dan kaum cuba diletakkan dalam satu
bilik tetapi kurang berjaya.
Kuil
Hindu[sunting sumber]
Penduduk
Selangor berjumlah 4.8 juta. 2.5 juta orang Melayu. Ada 358 buah masjid dan
kira-kira 1000 buah surau. Jumlah keseluruhan 1366 buah.
Di Selangor
terdapat 647,000 orang India dengan 810 kuil sementara kaum Cina seramai 1.3
juta mempunyai 1015 tokong Buddha. Ada 27 buah gereja bagi 50,000 penganut
Kristian.
Setiap tempat
ibadah tidak kira masjid, kuil, tokong atau gereja mestilah dibina mengikut
undang-udang dan tidak boleh dibina di atas tanah persendirian, milik orang
lain. Perkara hak milik tanah hendalah dirujuk kepada Pejabat Tanah di setiap
pejabat daerah.
Pemilik tanah
akan meminta pentisyen mahkamah untuk mengeluarkan setinggan, surau dan kuil
yang dibina din atas tanah persendirian. Oleh itu pejabat daerah akan mematuhi
arahan mahkamah ini untuk mengeluarkan mereka. Setakat ini di Selangor telah
merobohkan 16 buah surau dan masjid, 38 kuil, 19 tokong. Tidak ada gereja yang
dirobohkan.
38 buah kuil
dirobohkan kerana dibina di tanah milik persendirian yang menjadi masalah
kepada kaum lain. Masjid dan surau dirobohkan kerana hendak membina jalan.
Lokasi baru yang sesuai akan diberikan. Kerja-kerja alihan dan pampasan akan
diberi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan